kohtaaminen

Vaula Aunola 

Sami Saarenpää

Myyjä, joka rakastaa työtään

Päivi Rautanen on räätälöinyt erilaisia palveluratkaisuja monenlaisille asiakkaille. – Voin reilusti sanoa, että rakastan tätä ammattia. Tässä työssä saa haastaa itsensä päivittäin.

Hän aloitti työuransa isännöitsijänä, toimi sen jälkeen kiinteistönvälittäjänä ja siirtyi kauppaamaan kiinteistöpalveluja.

Päivi Rautanen ei usko mantroihin myyntityössä.

– Kiinteistöalan osaamisestani on varmasti hyötyä, mutta nykyinen tehtäväni on ehdottomasti kaikkein monipuolisin. Asiakkaan palveluratkaisuihin voidaan yhdistää kaikkia SOLin tarjoamia palveluja eli moniosaamista tarvitaan ja tietenkin tiivistä yhteistyötä asiakkaan ja meidän palvelujohtajien kanssa.

Rautanen ei usko mantroihin myyntityössä.

– Perusteellinen taustatyö on kaiken a ja o. Selvitän jo ennen ensi tapaamista, minkälaisesta asiakkaasta ja toiminnasta on kysymys, ja mietimme yhdessä meidän palvelujohtajan kanssa minkälaisia palveluja voimme tarjota.

– Kun keskustelu asiakkaan kanssa käynnistyy teemme yhdessä tarvekartoituksen ja lähdemme etsimään parasta mahdollista ratkaisua. Kun nykyään myymme kaikkia palveluja samalla sopimuksella saatamme löytää uudenlaisia synergioita yhdistämällä eri toimintoja. Yhdistämällä esimerkiksi siivouksen ja kiinteistönhoidon, ja näin syntyy säästöjä.

Rautanen kertoo, että usein tässä vaiheessa käytetään hyödyksi myös yhteistyökumppaneiden osaamista.

– Esimerkiksi Jyväskylän Tilapalvelujen kohdalla, paikallinen tuttu Diverseyn laitemyyjä Arto Malmberg kävi myös tutustumassa kaikkiin kohteisiin. Sen jälkeen istuimme sitten päivän verran toimistolla ja teimme asiakkaalle kustannustehokkaan ehdotuksen kaikista tarvittavista koneista ja laitteista eri kohteissa.

– Palvelupuolen esimiesten kanssa käymme taas tarkkaan läpi työtehtävät ja työtunnit. Tästä on myös se hyöty, että he tietävät jo hyvissä ajoin minkälainen sopimus on mahdollisesti tulossa.

Myyjä laatii lopullisen palvelukuvauksen asiakkaalle hyväksyttäväksi.

– Tavoitteena on aina se, että palvelukuvaus on niin kattava, että mitään lisälaskutuksia ei tule ellei siihen ole jotain erityisiä syitä. Palvelujen laatu on myös tärkeä tekijä, hinta ei aina ratkaise tässäkään taloustilanteessa. Monet asiakkaistamme ostavat paljon siivouspalveluja ja kyllä he tietävät mitä milläkin rahalla saa. Ja lisäksi on semmoisia kohteita, joissa laatu on kaikkein tärkein kriteeri kuten terveydenhuollon tiloissa.

Jaa juttu

Sol.fi   |   Kuntasolisti.fi
SOL Palvelut 2018