- Työntekijät ovat kokeneita ammattilaisia ja olemme saaneet paljon hyvää palautetta, kiinteistötyönjohtaja Timo Konsti kertoo.

kiinteistöpalvelut

Kari Martiala 

Pasi Vihavainen

Savonlinnan kaupunki ostaa kiinteistöhuoltoa

SOL huolehtii Savonlinnassa monen koulun ja päiväkodin kiinteistöhuollosta. – Ammattitaitoinen kumppani tuo toimintaan kustannustehokkuutta, kiinteistötyönjohtaja Timo Konsti toteaa.

Vielä kahdeksan vuotta sitten Savonlinnan kaupunki huolehti itse kiinteistöistään. Lähdimme kuitenkin hakemaan ammattimaisesti toimivien kiinteistöhuoltoyritysten kautta parempaa kustannustehokkuutta, Savonlinnan kaupungin kiinteistötyönjohtaja Timo Konsti kertoo. Kaupungin organisaatiossa kiinteistöjen hoito kuuluu kaupungintalolla operoivalle Tekniselle toimialalle ja siellä Toimitilapalveluihin, jossa käytännön toiminnasta Konsti vastaa.

– Toimitilapalvelut huolehtivat kaupungin kiinteistöistä ja niiden ylläpidosta, korjauksista, huollosta ja vuokrauksesta, hän kuvailee.

Neljä vuotta sitten järjestetyssä avoimessa kilpailutuksessa SOL sai hoidettavakseen mittavan kokonaisuuden, noin 60 prosenttia kaupungin kiinteistöistä.

SOL hoitaa liki kuusikymmentä prosenttia Savonlinnan kaupungin kiinteistöistä.

– SOLin kohteet ovat haastavia, pääasiassa kouluja ja päiväkoteja, kirjasto, uimahalli sekä terveyskeskus. SOL sai uusiin kohteisiimme erittäin kokeneita ja ammattitaitoisia henkilöitä, Konsti sanoo.

Konstin yhteistyökumppani on SOLin palveluesimies Esa Paukku. Miehet tulevat erinomaisesti toimeen keskenään. Kummallakin on pitkä, kymmenien vuosien työkokemus alalta ja Savonlinnan alueelta. Paukku sanookin, että yhteispeliä helpottaa se, että ”puhumme samaa kieltä”.

– Savonlinnan kaupunki onkin ollut hyvin tyytyväinen SOLiin, Konsti kiittää.

Tarkat vaatimukset tekijöille

Kiinteistöhuollon kilpailutuksessa SOLin työntekijöille ja esimiehille asetettiin tarkat vaatimukset.

Työntekijät ovat kokeneita ammattilaisia ja olemme saaneet paljon hyvää palautetta.

– Kiinteistönhoitotehtäviä suorittavilla henkilöillä on oltava suoritettuna kiinteistöpalvelujen ammattitutkinto ja vähintään viiden vuoden työkokemus vastaavista kiinteistöhoitotehtävistä, tai vaihtoehtoisesti vähintään 10 vuoden työkokemus vastaavanlaisista kiinteistöhoitotehtävistä, Konsti luettelee.

– Työstä vastaavalla työnjohtajalla tulee olla kiinteistöhuoltoalan koulutus sekä työkokemusta kiinteistöhuoltoalan työnjohtotehtävistä vähintään viisi vuotta, tai vaihtoehtoisesti kokemusta kiinteistöhuoltoalan työnjohtotehtävistä vähintään viisitoista vuotta.

Savonlinnassa kiinteistöhuollon tehtäviin kuuluvat ulkoalueet, joitakin sisätöitä, lämmitykset, ilmastoinnit sekä päivystys. Tehtäviin valikoitui kokenutta väkeä ja se on osaltaan vaikuttanut Konstin mukaan siihen, että yhteistyö on sujunut niin hyvin.

– SOLilaiset ovat erittäin päteviä ammattilaisia, jotka tuntevat hyvin kiinteistöt. Olen ollut itse suoraan yhteydessä palveluvastaaviin ja hekin ovat aika paljon yhteydessä suoraan minuun. Alkuvaiheessa yhteydenpito oli tärkeää ja se oli lähes päivittäistä. Sen vuoksi työt lähtivät rullaamaan hyvin.

Kiinteistöhuoltoyhtiön vaihtaminen keskellä talvea oli Konstin mukaan haasteellista, mutta onneksi ensimmäinen talvikausi oli kohtuullisen helppo ja tammikuu vähäluminen.

– Palveluvastaavat ehtivät hyvin tutustua kiinteistöihin, alueisiin, henkilökuntaan ja työtehtäviin.

Työt ovat sujuneet sopimusaikana hyvin ja olemme saaneet paljon hyvää palautetta kiinteistöiltä. Se mitä kilpailutuksen palvelupyynnössä tarkasti esitettiin, siihen huutoon on hyvin vastattu. SOLin palveluvastaavat ovat saaneet selvästi hyvän asiakaspalvelukoulutuksen. Alussa tuntui, että meni melkein ”pelottavan hyvin”, hän naurahtaa. Sama hyvä palvelu on jatkunut koko ajan.

SOL sai haastavia kohteita

Runsaimmin palautetta kiinteistöhuollosta tulee lumitöistä. Haastavimpia työkohteita ovat koulut, joissa seurataan tarkasti töiden suorittamista.

– Isot koulut, joissa on monta sataa oppilasta, ovat kaikkein vaativimpia kiinteistöjä huollon kannalta, Konsti kuvailee.

– Vaikka jokaisen pitäisi tietää, että täällä pohjoisessa sataa lunta joka vuosi, niin aina se tuntuu yllättävän. Huollossa päteekin se, että jos kaikki menee hyvin niin mitään ei kuulu, mutta jos ei mene niin siitä kyllä kuulee. Nyt on kuulunut pelkkää hyvää ja minulla onkin tavoitteena huolehtia, että palaute menee myös suoraan aina palveluvastaavalle saakka, Konsti sanoo.

Hän on yhteydessä SOLin väkeen lähes päivittäin. Yleensä yhteydenotot liittyvät kiinteistöiltä tuleviin pieniin palvelupyyntöihin.

– Yhteistyön alkuvaiheessa katsottiin miten työt lähtevät käyntiin ja toiminnat muovautuvat. Tavoitteena oli löytää yhdessä se linja, jolla asioita lähdetään viemään eteenpäin. Olemme käyneet asiat perusteellisesti läpi, joten kumpikin osapuoli tietää tarkasti mitä odotetaan.

Asiakastyytyväisyyspalavereita järjestetään noin kerran kuukaudessa ja niissä tarkastellaan toimintaa laajemmin.

Asiakaspalvelu on ykkösasia

Solin Savonlinnan toimistossa Simasalonkadulla tapaan tyytyväisen oloisen palveluesimies Esa Paukun. Yhteistyö kaupungin kanssa on sujunut mainiosti.

Palveluesimies Esa Paukku Piisanmäen koulun upeissa maisemissa.

– Olemme saaneet asiakkaalta hyvän tuen ja kiinteistöhuolto käynnistyi sen vuoksi hyvin. Asiakaspalveluhenkisyys onkin meillä ykkösasia ja se on sisäistetty hienosti henkilökunnan keskuudessa. Hyvät henkilösuhteet ovat ensiarvoisen tärkeitä, Paukku sanoo. Savonlinnan kaupungin kanssa tehtävä kiinteistöhuoltopalvelu tuo SOLille uudenlaista näkyvyyttä. Koulut, päiväkodit ja muut julkiset kiinteistöt kiinnostavat kaikkia kaupunkilaisia.

– Pyrimme myös olemaan ajan hermolla ja huolehtimaan jatkuvasta koulutuksesta. Tälläkin alalla tekniikan merkitys kasvaa ja uusissa kiinteistöissä tekniikka on aivan huippuluokkaa. Se helpottaa työtä, kun voi luottaa, että tekniikka toimii.

Jaa juttu

Sol.fi   |   Kuntasolisti.fi
SOL Palvelut 2018